top of page
Zoeken

Werkt de mind-body visie ook voor jou?

Werkt de mind-body visie ook voor mij? Dit was een vraag die mij lange tijd bezighield. En eerlijk gezegd, pas toen ik voor 80% was hersteld met behulp van deze visie, durfde ik volmondig 'ja' te zeggen. Je hoeft er dus niet voor de volle 100% van overtuigd te zijn om ermee aan de slag te gaan; sterker nog, dat is bijna onmogelijk als je het nog niet hebt ervaren. Maar je moet er wel voor openstaan, en hopelijk kan dit artikel je daarbij helpen. De mind-body visie kan worden toegepast om aanhoudende of chronische klachten te verlichten of zelfs te verhelpen. In deze blog lees je wat deze visie inhoudt.


Medische oorzaak uitsluiten

Aanhoudende of chronische klachten zijn klachten die langer dan drie maanden aanhouden. Als jouw klachten langer dan deze tijd aanhouden, is de eerste stap om een medische oorzaak uit te sluiten. Dus, heb jij aanhoudende klachten? Ga naar een arts! Dat is altijd stap één. Als hier geen bijzonderheden uitkomen of alleen zaken die ook voorkomen bij mensen zonder klachten, kan de mind-body methode een oplossing voor je zijn.


Mind-body oorzaak insluiten

Als er geen (volledig verklarende) oorzaak is gevonden voor jouw klachten, is het interessant om jouw klachten te bekijken in het kader van de FIT-criteria van Dr. Howard Schubiner. De FIT-criteria (deze vind je onderaan dit artikel) zijn opgesteld door Dr. Howard Schubiner, een Amerikaanse internist en jeugdarts, tevens directeur van het Mind Body Center in het ziekenhuis in Southfield, VS. Als jouw klachten aan een of meer FIT-criteria voldoen, is het waarschijnlijk dat het mind-body klachten zijn.

Het kan ook zijn dat jouw klachten een mind-body component bevatten. Er is dan een medische oorzaak, maar er zijn bepaalde zaken zoals stress (of andere zaken uit de FIT-lijst) die de klachten verergeren. Ook dan kan het nuttig zijn om met de mind-body visie aan de slag te gaan.


Andere indicatoren van Mind-body klachten

Een belangrijke indicator van mind-body klachten is als jij (onbewust) veel angst, onzekerheid of frustratie rondom jouw klachten ervaart. Heb je bijvoorbeeld gedachten als 'gaat dit ooit nog over?' Of ben je bij bepaalde activiteiten bang dat je klachten gaan opspelen? Als dat zo is, kan het heel nuttig zijn om met de mind-body visie aan de slag te gaan.

Andere indicatoren zijn bepaalde eigenschappen zoals pleasen, doorzetten, perfectionisme, alles goed willen doen voor een ander, aardig gevonden willen worden, een groot verantwoordelijkheidsgevoel hebben, of graag de controle willen hebben. Als jij je hierin herkent én last hebt van aanhoudende fysieke klachten, kan het heel helpend zijn om met de mind-body visie aan de slag te gaan.


In het online programma 'Herstellen van chronische klachten' begeleid ik je theoretisch en praktisch door de verschillende aspecten van de mind-body visie gedurende elf weken. Je investeert slechts 15 minuten per dag om tools te verzamelen voor jouw herstelreis.


FIT-Criteria van dr. Howard Schubiner

[Functional] Voldoen jouw klachten aan enkele functionele kenmerken? 

  • Symptomen zijn begonnen zonder fysieke oorzaak

  • Symptomen blijven aanhouden nadat een letsel is genezen

  • Symptomen hebben een symmetrisch patroon van verspreiding

  • Symptomen treden op aan één hele zijde van het lichaam of komen voor aan de helft van het gezicht, het hoofd of de romp

  • Symptomen breiden zich in de loop van de tijd uit naar verschillende delen van het lichaam

  • Symptomen stralen uit naar de tegenovergestelde zijde van het lichaam of naar een hele been of arm

  • Symptomen treden op in veel verschillende lichaamsdelen tegelijk. Symptomen hebben de eigenschap van tintelingen, elektrische schokken, branderigheid, gevoelloosheid, warmte of kou

 

[Inconsistent] Zijn jouw klachten inconsistent?

  • Symptomen verschuiven van de ene locatie in het lichaam naar de andere

  • Symptomen zijn meer of minder intens, afhankelijk van het tijdstip van de dag, of treden op bij het ontwaken in de ochtend of midden in de nacht

  • Symptomen treden op na, maar niet tijdens, activiteit of lichaamsbeweging

  • Symptomen treden op wanneer men eraan denkt of wanneer er naar gevraagd wordt

  • Symptomen treden op wanneer stress toeneemt of wanneer men aan stressvolle situaties denkt

  • Symptomen zijn minimaal of afwezig wanneer men bezig is met plezierige of afleidende activiteiten, zoals tijdens vakantie

  • Symptomen zijn minimaal of afwezig na bepaalde vormen van therapie, zoals massage, chiropractie, Reiki, acupunctuur, een kruiden- of vitaminesupplement

 

[Triggerd] Worden jouw klachten getriggerd?

  • Symptomen worden getriggerd door zaken die niet direct gerelateerd zijn aan de daadwerkelijke symptomen, zoals voedsel, geuren, geluiden, licht, computerschermen, menstruatie, veranderingen in het weer

  • Symptomen worden getriggerd door de anticipatie van stress, bijvoorbeeld voorafgaand aan school, werk, een bezoek aan de dokter, een medische test, een bezoek aan familie of een sociale bijeenkomst; of tijdens deze activiteiten

  • Symptomen worden getriggerd door alleen al de voorstelling van het uitvoeren van de triggerende activiteit

  • Symptomen worden getriggerd door lichte aanraking of onschuldige stimuli, zoals wind of kou



412 weergaven0 opmerkingen

Recente blogposts

Alles weergeven

Comments


bottom of page